Administratie

“We hebben 9 maanden moeten wachten voor we na ons huwelijk werden herenigd met elkaar... Gelukkig lukte het me in periode af en toe wel om hem en zijn familie te gaan bezoeken. Zo'n luxe is niet voor iedereen in onze situatie weggelegd...” -Turks huwelijksmigratiekoppel.

Hoe je je ook voelt na je aankomst in België, naast die emoties moet je ook denken aan heel wat praktische zaken, en ook dat is niet altijd zo gemakkelijk. Niet alleen alvorens uit je thuisland te vertrekken, maar ook wanneer je hier toekomt, moeten jij en je partner er zélf voor zorgen dat er aan allerlei dingen wordt gedacht. We zetten enkele zaken op een rijtje. 

  • Wanneer je toekomt in België, breng je samen met je partner best zo snel mogelijk je verblijf wettelijk in orde. Eerst en vooral ga je naar je gemeentehuis. Daar zal je worden ingeschreven in het vreemdelingenregister. We raden je echt aan om dit zo snel mogelijk in orde te brengen! Zoek dus goed uit waar en op welk tijdstip je deze inschrijving kan doen. Niet alleen dit, maar ook andere procedures die je moet volgen, kunnen soms een lange tijd duren. Houd er rekening mee dat het kan dat je verschillende keren moet teruggaan naar het gemeentehuis.  
  • Informeer je alvast goed bij de Belgische diplomatieke of consulaire post in je land. Via deze link vind je hierover de nodige informatie.
  • Documenten uitgereikt in het land van herkomst dienen vaak gelegaliseerd te worden. Deze legalisatie moet in het land van herkomst gebeuren. Dat wil zeggen dat je je hierop dus kunt voorbereiden terwijl je je nog in je land van herkomst bevindt.
  • De documenten uit je herkomstland die je in België wilt gebruiken, moeten zo recent mogelijk zijn.
  • Van veel documenten is een beëdigde Nederlandse vertaling nodig. Ze kunnen dus niet door zomaar iedereen worden vertaald! Ga dit goed na. Houd ook steeds de originele stukken goed bij, je moet ze soms kunnen voorleggen.

Opgelet!! Elke wijziging in je dossier moet je altijd melden aan DVZ! Denk daar aan, want als dit niet gebeurt kan het een heel negatieve invloed hebben op je procedure.

Onze tip: al die diverse procedures (inschrijven in het vreemdelingenregister, aanvragen van een arbeidskaart of de gelijkschakeling van je diploma…) zorgen voor veel papierwerk. Elk document heeft zijn specifiek doel, en je mag dus geen enkel origineel document verliezen. Dat kan de hele procedure waar je in zit, nog eens vertragen. Houd dus alles zelf goed bij. Maar laat je zeker niet afschrikken door de dingen die je in orde moet brengen. En vraag hulp aan je omgeving of aan een organisatie die je de weg kan wijzen, wanneer iets niet duidelijk voor je is!

Meer informatie over je verblijfsrecht vind je hier*.

“Onze tips: leg voor jezelf op tijd een dossier aan. Kopieer elk document liefst drie keer en houd alles bij dat ook maar een bewijs van jullie relatie kan zijn. Ga langs bij Foyer en sla het nummer van de juridische dienst van het KM-I in je gsm op. En succes, natuurlijk!” – Belgisch-Turks huwelijksmigratiekoppel. 

 

*Met dank aan de juridische helpdesk van Kruispunt Migratie-Integratie.